Blogimainonnan uhri tässä päivää!

tiistai 26. maaliskuuta 2013

Siitä lähtien kun löysin blogit, ovat ne ohjanneet kulutusvalintojani huomattavasti enemmän kuin mikään perinteinen media. Näen jossain blogissa jonkun tavaran, jota alan tarvita ellen jopa himoita. Tai sitten näen jossain blogissa jonkun tarjouksen, joka minun on aivan pakko päästä käyttämään.


 Enemmän tai vähemmän blogimainonnan tai bloggaajasuosittelun seurauksena...

...olen ostanut lapsille:
  • Möllerin pikkukaloja (valitettavasti lapset eivät tykänneet)
  • Reiman Leap-takin (se Citymarketin tarjous)
  • Villervallan canvashousut ja raitapaidan
  • Aarrekidin paidan
  • Po.Pin tupsulakin
  • Tutan retronorsupaidan
  • Reiman huopikkaat
  • Molon ulkovaatteita
  • Nova Starin farkkuja
  • Mini Rodinin Pico-takit
  • Molon collegefarkut (jotka osoittautuivat sittenkin väärän mallisiksi, mutta myin ne toiselle bloggarille... :)
  • Littlephant by Lindex -housut
  • ja ei siinä varmaan kaikki...

...olen ostanut itselleni :
  • Essien kynsilakkaa
  • Crocsin talvikengät
  • BB-voidetta 
  • Vagabondin tennarit
  • Espritin raitamekon

...olen ostanut kotiin:
  • Ikean vahakankaan
... olen harkinnut ostaa, mutta olen kieltänyt itseäni ostamasta:
  • Annon salmiakkikuvioisen maton
  • Elloksen salmiakkikuvioisia tyynynpäällisiä
  • Paulin joulupalloja
  • Papu-pipon
  • Po.Pin farkkukuosia


Ennen pohdin ja vertailin hankintojani ehkä korkeintaan parin ystäväni ja mieheni (ja äitini) kanssa. Blogien myötä seuraan kymmenien ihmisten kulutusvalintoja ja jaan omat ostokokemukseni yhtä monelle. Ei ole ihme, että mainostajat ovat kiinnostuneita blogeista markkinointikanavana!

Minulle ei ole merkitystä oliko kyseessä mainoslinkki vai jonkun bloggaajan vilpitön suositus. Pääasia, että tuote kolahtaa. Ja tuo kolahtaminen on muuten herkästi tarttuvaa ja leviävää.

Uskallanko myöntää, että kulutan nyt aiempaa enemmän? Kyllä, näin varmasti on. Mutta blogien myötä olen toisaalta muuttunut myös harkitsevammaksi ostajaksi. Mielestäni teen aiempaa järkevämpiä ostopäätöksiä, sillä niiden tukena ovat muiden tarjousvinkit, suositukset ja käyttökokemukset, ja nettishoppailun mahdollistama perusteellisempi ja nopeampi tuotevertailu. Lisäksi olen valinnut panostaa laatuun, en määrään. Ja yrittänyt myös toteuttaa tätä valintaa. ;)

Blogimainonnan uhri tai ei, lopputuloksena olen aiempaa tyytyväisempi kuluttaja!

38 kommenttia:

  1. Voihan vanhakangas, tuli vähän syyllinen olo ;) mutta olet jälleen asian ytimessä. Blogit ohjaavat kulutustamme, mutta ei aina huonolla tavalla. Monelta vikaostokseltakin on vältytty.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä sietääkin olla syyllinen olo, kun on yllyttänyt toisen ostamaan kymmenen euron kankanpalan! ;)

      Poista
  2. Mäkin olen monesti "joutunut" blogimainonnan uhriksi, mutta toisaalta useimmiten blogeista saa hyviä vinkkejä joihin ei olisi muuten välttämättä törmännyt. Esim. ne Elloksen tyynyliinat olisivat ilman blogeja saattaneet jäädä multa kokonaan huomaamatta ja niistä kuitenkin tykkään tosi paljon, joten olen tosi ilonen että niihin blogeissa törmäsin. :)

    Ja taas toisaalta moni kertoo myös huonoja kokemuksia ja mitoituksia yms joista sitten tietää että kannattako ostaa ja mitä kokoa jne eli on blogeista hyötyä muutenkin kuin vain shoppailun kannalta... :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No juuri näin, monet kokovertailut on tullut täältä blogimaailmasta luettua ja vikaostokset vältettyä.

      Nuo tyynyliinat olisin kyllä muuten hankkinut, mutta ne eivät vaan millään istuisi meidän olohuoneeseen... :)

      Poista
  3. Tää on NIIIN totta :D
    http://papulandiassa.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  4. Myönnän, että olen saattanut (;D) sortua mainostukseen. Yritän nykyään miettiä KAKSI kertaa tarvitaanko me oikeasti just sitä. Ennen tuli ehkä mietittyä vähän kauemmin. Blogeista saa kyllä kivoja inspiksiä ja sisustusideoita. Kalliiksi ne tosin saattavat tulla :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tai sitten on niitä edullisiakin vinkkejä, kuten esimerkiksi sinun blogissa esitellyt kirppislöydöt ja tuunausvinkit. :)

      Poista
  5. Hei siis lähes mun koko kulutustani ohjaa blogit! Onneksi jotain tuotetta näkyy myös tosi paljon, niin siihen saattaa myös kyllästyäkin ennen kuin sen itselleen hankkii. Kaunis liina, ja mieti miten käytännöllinen. ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No okei, myönnettäköön että minunkin kulutukseni on nykyään täysin blogien ohjaama (yritin postaukseen vähän silotella totuutta)! ;)

      Poista
  6. No kyllä, ihan totta, blogit vaikuttaa munkin kulutukseen ihan valtavasti :D Mutta mielestäni kuitenkin hyvällä tavalla - käyttökokemusten kuuleminen ennen ostopäätöstä on vaan hyvä juttu! Kaikki ne alet ja lukijaedut - kyllä kiitos! En minä usko että ketään normijärjellä varustettua blogistania saa ostelemaan yli varojenssa ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä ei yli varojensa, mutta kyllä veikkaan että itsellä jäisi enemmän sukanvarteen, jos ei olisi näitä blogimaailman houkutuksia... ;) Tai sitten voi olla että ilman kaikkea tätä tietoa päätyisin ostamaan monta huonoa, kun voisin ostaa yhden hyvän. Josta päästään lauseeseen, että köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa. :)

      Poista
  7. :D Näin se vaan menee. Blogeja seuraamalla toisaalta välttyy myös totaalisilta hutiostoksilta kun onnistuu paremmin tekemään täsmäostoksia...

    Mä luulin silloin ennen äitiyslomaa että halvaksi tulee elämä kun kököttää maalla kotona vauvan kanssa niin jää ne heräteostokset tekemättä kun ei kiertele niin usein kaupungilla... Juuei, se oli ennen kuin löysin blogit ja nettikaupat ;).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täsmäostokset onkin se asia ydin! :)

      Itse ehdin olla äitiysvapailla pari vuotta ennen blogien löytymistä, ja kieltämättä vielä silloin taisi jotakin jäädä säästöönkin. ;)

      Poista
  8. Sä olet kyllä totaalisesti blogimainonnan uhri =) Niin oon kyllä minäkin =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tv-mainonnan tai printtimainonnan uhri en ole koskaan ollut, mutta nämä blogit onkin vaikuttavuudeltaan toista luokkaa...!

      Poista
  9. Niin se menee.. Kokovertailut ja kokemukset auttaa kuitenkin kivasti omissa ostopäätöksissä.

    VastaaPoista
  10. Olipas hauska postaus! Olen mäkin tehnyt vaikka mitä erikoisia ostoksia blogien yllyttämänä, monet on olleet tosi hyviä.

    Papu-pipo oli ihana, mutta sattui väärä koko, niin lähti vaihtoon. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jaa, no nyt ihan pitää kysyä että minkä pipokoon otit ja oliko liian pieni vai liian iso? :)

      Poista
    2. Mulla on yksi Popin lasten pipo koossa 56 cm, ja siitä äkkiä katsoin koon ja ajattelin, että M/L ois hyvä. Isohan se oli, vaihdan pienempään. Ehkä sen ois saanut rusetilla kurottua, mutta on siinä pipolla sen verran hintaa, että saisi olla sopiva. :)

      Poista
    3. OK! Hyvä tietää, jos joskus vielä päätän tuon pipon itsellekin hankkia. :)

      Poista
  11. Mä luulen et tulit juuri suositelleeksi minulle Ikean vahakangasta. En ole tiennyt, että ne edes myyvät sitä! Tiedänkin, minne seuraavaksi suuntaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No näin ne jutut leviää... ;)

      Itse olin juuri jonkin aikaa miettinyt, että tarvittaisiin vahakangas, joten tämä kolahti. Kannattaa muuten katsoa Ikean sivuilta etukäteen löytyykö tätä lähimmästä myymälästä, meidän piti ainakin ajella Vantaalle tätä hakemaan kun Espoossa ei ollut.

      Poista
  12. Mietin tässä juuri, että ostanko enää juuri mitään uutta käyttötuotetta, jollei joku ole ensin "suositellut" sitä blogistaniassa tavalla tai toisella? En katso juuri televisiota, enkä lue lehtiä (en ainakaan niitä mainoksia), joten mistäpä muualtakaan kuulisin uusista itselleni suunnatuista jutuista kuin netistä ja nimenomaan blogeista? Onko tämä nyt sitten sitä nykypäivää? :) Olet asian ytimessä kyllä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luulen, että meidän sukupolvi ja varsinkin meitä nuoremmat ovat kyllä siirtyneet/siirtymässä nettiin! Minäkään en katso televisiota melkein ollenkaan, lehtiä luen vielä hieman...

      Poista
  13. Osuit asian ytimeen! Blogit ohjaavat kulutusta minusta Ennen kaikkea hyvällä tavalla. Teen harkitumpia ostopäätöksiä kuin ennen ja suunnittelen jopa omia asuja kollaaseilla. Se on oikeasti jopa järkevää.
    Sitäpaitsi yhteisöllisyys tekee kaikesta hauskempaa. En vain osta tuotetta vaan elämyksen.
    Nyt kun olen ostanut jotain basic-kamaa pojille blogin ohi, tuntuu koko ostokokemus haljulle. Yhteisöllisyyden tuoma lisäarvo on todella merkittävä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todella loistavasti kiteytetty, olen niin samaa mieltä! :) Ostokokemus jatkuu täällä blogin puolella, ja se on siten vahvempi kuin joskus aiemmin.

      Poista
    2. Ai niin ja en koe olevani blogimainonnan uhri siinä mielessä, että voin vapaasti valita mihin ryhmään haluan kuulua. Vaihtoehtojahan on... ;) vaikka tottakai mainonta vaikuttaa. Mutta en ole vaan vastaanotin vaan kriittinen kuluttaja. Niin tätä päivää!

      Poista
    3. No just näin, en minäkään (ehkä) ole täysin vietävissä oleva... ;)

      Olen myös rajannut hankinnoistani sisustusasiat melko lailla ulkopuolelle, ei tämä rajallinen budjetti kaikkeen riitä... ;) Vaikka kauniita kuvia tykkäänkin blogeista katsella.

      Mutta esimerkiksi noita Möllerin kaloja en olisi tullut varmasti kokeilleeksi ilman kymmentä näkemääni buzzausta, harmi vain että pojat eivät niistä tykänneet.

      Poista
  14. Minusta tää on tosi jees että löydän blogien kautta kaikkia kivoja juttuja...on tosi hienoa että monet laittaa "ilmaisen" mainoksen kun jossain ale tai alekoodin jne. Täytyisi itsekin ryhdistäytyä moisessa...meili aina pullollaan kaikkia alemainoksia. Monta ihanaa juttua eli vaatetta olen löytänyt lapsille just blogimainonnan kautta ja hei, ei mulla olis Vilan punaista takkiakaan jos et olis sitä esitellyt...ja kuinkahan monta vuotta olin sellaistakin etsinyt...Kaikki käyttökokemuksetkin vaatteista ja kengistä tosi kivoja...ja nyt olen ihastunut näihin teidän "kuvakollaaseihin", aivan ihania yhdistelmiä ja vielä kerrotte mistä mitäkin saa ostettua ja monesti on hinnatkin....en mä tarvitse enää mitään lehtimainoksia...hehheeee...

    Uhri blogimainonnasta jos oon, niin ainakin onnellinen sellainen =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama juttu, olen blogimainonnan ja blogisuosittelujen uhri, ja vieläpä onnellinen sellainen. ;)

      Minusta esimerkiksi blogien muotijutut ovat monesti parempia kuin lehtien, sillä ne ovat realistisia, tavallisten ihmisten elämästä. Niihin on helpompi samaistua.

      Poista
  15. Hyvä kirjoitus! On ihan totta kuinka paljon blogit ohjaavat kulutuskäyttäytymistämme :) Blogeista saa paljon inspiraatiota omaan pukeutumiseen sekä sisustamiseen ja kuten sinä, en minäkään välitä onko kyseessä joku yhteistyöpostaus vai bloggaajan oma suositus. Monissa blogeissa jotkut lukijat raivostuvat yhteistyöpostauksista, mikä on kyllä niin älytöntä että,,,

    Kommentoin tässä samalla tuon välikausipostauksen vielä, että jeeeee!!! Otan siis mukaan sekä toppavaatteet että välikaudet (topat jää tosi Suomeen)...

    A

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eiköhän blogimainonta ja blogiyhteistyö ole tullut jäädäkseen, että tervetuloa 2010-luvulle kaikki asiasta narisijat. :)

      Aamut on vielä olleet aika kylmiä, mutta kun aurinko paistaa niin kivasti lämmittää jo! :)

      Poista
  16. Hyvä kirjoitus ja hyviä kommentteja! Itsekin bloggarina kirjoitan rehellisesti asioista ja mielelläänhän sitä sitten jakaa HYVIÄ vinkkejä ja alekoodeja jne eteenpäinkin. ja totta: blogiyhteistyökuviot ovat tulleet jäädäkseen. Mutta on taas sitten bloggarin oma valinta, mitä asioita ja tavaraoita haluaa blogissaan esitellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todella kaunis blogi sinulla! :)

      Puhut asiaa, bloggarin asia ja oikeastaan vastuu on valita blogissaan esittelemät asiat ja vinkit. Sen kyllä huomaa, jos joku kirjoittaa epäaitoa ja vähän kömpelöä tuoteylistystä, ja tällainen blogimainonta tuppaa karkottamaan lukijat.

      Poista
  17. Mutta se lienee hyvä asia, että tiedostaa uhriutensa :). Olen itsekin tästä asiasta jotain blogissani joskus tuumaillut. Niin me olemme ihmiset melkoisen yksinkertaisia otuksia :D.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedostan ja tunnustan! ;) Ja pyrin säilyttämään päässäni jokusen järjen hippusen, mitä ostoksiin tulee... ;)

      Minusta blogimainonta on paljon tehokkaampaa kuin perinteiset mediat, koska siihen liittyy läheisesti se nettiyhteisö, johon kuulut, ja jotka ostavat samoja asioita...

      Poista