Minun me&i -analyysini

keskiviikko 30. tammikuuta 2013

Eilen oli Mini Rodini -päivä, olkoon tänään siis me&i -päivä. En kuitenkaan ajatellut esitellä äsken julkaistuja uutuuksia, vaan mietiskellä me&i:ta ihan muuten vaan. Kuluttajan käyttäytyminen kiinnostaa. Me&i -ilmiötä (koska sellainenhan se on, muoti-ilmiö) olen mielessäni pohtinut ja ihmetellyt paljonkin. Voisin siitä kirjoittaa vaikka gradunkin tarvittaessa. ;) Kevätmalliston julkaisupäivä on aina tapaus me&i-fanien keskuudessa, joten mikäs sen parempi päivä kirjoitella ylös näitä pohdintoja.


Mihin ryhmään sinä kuulut?

  • Kylmät
    Eivät ole kiinnostuneita ostamaan me&i-vaatteita. Tämän joukon mielestä ne ovat joko liian kalliita, lällyjä, rumia, retroja, värikkäitä, juntteja tai noloja. Käyvät naureskelemassa FB:n Sydänpyllyille tai sitten koko juttu vaan menee heiltä ohi.
  • Aloittelijat
    Ovat käyneet yksillä tai kaksilla kutsuilla ja vähintään kohteliaisuudesta tilanneet pari vaatetta. Pitävät merkkiä edelleen liian kalliina, vähän outona ja vieläkin himpun turhan värikkäänä, mutta ostaisivat sitä enemmänkin sopivan hinnan tullessa vastaan. Tilaavat viimeistään kauden lopun alesta tai tekevät ensimmäiset kirpparilöytönsä tältä merkiltä.
  • Ihastuneet
    Käyvät säännöllisesti syys- ja kevätmallistojen kutsuilla, tietävät jo minä päivinä uudet mallistot julkaistaan, milloin alet alkavat ja huokailevat useimpien me&i -vaatteiden perään. Kaapeista löytyy jo melko paljon me&i -vaatteita ja lisää ostetaan, niin lapsille kuin itsellekin. Tähän ryhmään kuuluvat tietävät myös vaatteiden jälleenmyyntiarvon. He eivät enää naureskele Sydänpyllyille vaan kuuluvat niihin ja kaupittelevat itselleen tarpeettomat vaatteet pois, jotta pääsevät taas ostamaan uusia. Me&i ei ole enää tämän porukan mielestä kallis.
  • Keräilijät
    Ovat hurahtaneet me&i -keräilyyn. Keräilevät siis ennen kaikkea haalareita, peittoja ja tyynynpäällisiä. Maksavat harvinaisuuksista varsin suolaisia hintoja, joista eivät uskalla mainita kotona tai kavereille.
  • Rakastuneet
    Me&i on jo kuin uskonto. Nämä mutsit pukevat lapsensa ainoastaan me&i-vaatteisiin, roikkuvat tauotta Sydänpyllyissä, mullettavat siellä kaikkea mahdollista kaikissa kokoluokissa ja väreissä, kieriskelevät me&i -vaatekasoissaan, tietävät kaiken vaatteiden mitoituksesta, kuoseista ja merkin historiasta ja haluavat ostaa uusista mallistoista kaiken mahdollisen. Kreisejä.
  • Trokaajat
    Ostavat kasoittain me&i -vaatteita -70% alesta ja yrittävät myydä jonkun ajan päästä täyteen hintaan. Törkeää ja mautonta!
  • Kyllästyneet
    Ovat entisiä aloittelijoita, ihastuneita, keräilijöitä tai rakastuneita. Me&i -elinkaari alkaa vedellä heidän kohdallaan viimeisiään. On pettymyksiä laatuun tai asiakaspalveluun. On kuosiähkyä ja väriähkyä. He haluavat jotain muuta, eikä taas niitä samoja vanhoja tylsiä juttuja. Pankkitilikin meni tyhjäksi. Tähän porukkaan kuuluvat kokevat, että me&i meni jo pois muodista. "Retro on out." Myyvät pois kaiken me&i -kaman ja eroavat Sydänpyllyistä. Siirtävät kiinnostuksensa jonkin muun vaatemerkin pariin.

Ihan eka me&i -vaatteemme oli tämä body. Vuosi on 2010.

Mihin ryhmään minä kuulun? Oikeastaan tästä merkistähän se lastenvaatekiinnostukseni alkoi. Olen kolmen vuoden aikana edennyt aloittelijoista ihastuneisiin ja todennäköisesti lipumassa kohti kyllästyneitä. Käyn kutsuilla moikkaamassa kavereita, mutta en ihastu enää moneenkaan vaatteeseen. Kaipaisin me&i:lta kunnon uudistumista ja raikkautta. Ymmärrän että totaali make-over olisi me&i:lle riski, sillä tuttu tyyli on purrut jo monen vuoden ajan. Mutta tuo vanhojen kuosien herättely on jo kuitenkin hieman ideaköyhää ja tylsää. Pahoittelut kritiikistäni. :)


Oli meilläkin yhdet sydänpylleröt.

Jatketaanpas vielä... Mikä on me&i:n salaisuus? Mikä kumminkin tekee siitä supersuositun? Vaatteet ovat toki useimmiten laadukkaita, kivan värisiä ja lapset itse tykkäävät niistä. Joo-o. Mutta todellinen salaisuus on yhteisöllisyys. Sanokaa mun sanoneen. Yhteisöllisyys alkaa kutsuilta, joilla naiset päätyvät yhdessä shoppailuhurmioon ja tulevat ostaneeksi vähän enemmän kuin olivat aikoneetkaan. Yhteisöllisyys jatkuu Sydänpyllyissä, jossa pääsee jatkamaan ostokokemustaan ihanuuksia vertailemalla, vaihtamalla, ostamalla ja myymällä. On mukavaa ajanvietettä kuulua ryhmään, jakaa yhdessä joku asia, nostattaa omia me&i-osakkeitaan, keräillä ja kaverustua siinä sivussa.

P.S. Oho, tulipas tästä postauksesta romaani. Huomenna taas kutsuille. Oletko sinä menossa?

31 kommenttia:

  1. Hei! Minä kuulun juurikin tuohon viimeiseen ryhmään. EN JAKSA noita samoja kuoseja. Innostuin 2009 ja vaatekaapit täyttyivät meandilla. Uutta ja käytettyä. Sitten alkoi jo kyllästyttää. Vielä 2012 tilasin puputaskutunikat tytöille. Enkä ole pitänyt niistä.

    Myin sydänpyllyissä pois meandi-varastoni ja hyvään aikaan, sain useasta tuotteesta enemmän kuin olin niistä itse maksanut tai ainakin hyvän hinnan käytetylle.

    Kävin kastomassa uuden malliston, Boring! Tähän merkkiin en usko oikein helpolla enää palaavani. Pienet vauvan rottakarkkitunika ja kärpäässienitunika jääköön vauvalaatikkoon muistoksi siiteäkin hypetyksestä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa ja ensinnäkin tervetuloa lukijaksi! :)

      Sinä oletkin ollut järkevään aikaan myymässä. Itse taisin ottaa tappiota aika monesta. Ruskeat törkyhinnalla ostamani pilvihaalarit jäivät muistojen laatikkoon. Ei raaski myydäkään.

      En löytänyt minäkään uudesta mallistosta mitään kovin sykähdyttävää... Todennäköisesti joku t-paita tulee kumminkin hankittua. :)

      Poista
  2. Mä olen noita kylmiä sitten :D Ei ole yhtään Meandia ollut - eiku hetkonen, pienin sai lahjaksi siilitakin (ja mietin että laitanko suoraan myyntiin vai pidetäänkö muodon vuoksi vähän...). Ei ne siis mitenkään ällötystä herätä, mutta ei ihastustakaan (enkä tod naureskele kenenkään ihastuksille) - aina väriyhdistelmissä tai jossain mättää... Eli sellainen välinpitämätön, ei aiheuta tuntemuksia mihinkään suuntaan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä sinunkin ryhmäsi siis olisi tuossa alempana esitetty me&i-neutraalit. :)

      Poista
  3. Minä en löytänyt itselleni sopivaa lokeroa. :) Mulla on ehkä aika neutraali suhtautuminen tähän merkkiin. Olen ostanut me&i:ta niin pojalle kuin tytöllekin, uutena ja käytettynä. Pari vuotta sitten oli PAKKO saada pojalle ne "paljon pilviä"-haalarit, ne oli ainoa sellainen oikea hullaantuminen ja pakkomielle. Huuto.netistä sitten löysin ne ja ajattelin, että ikinä en näitä myy. No, sitten tuli tyttö, enkä osannutkaan niitä tytöllä pitää (vaikka siis tietysti voisi pitää) ja laitoin ne myyntiin ilman suuria tunnemylläköitä. Oon myös ostanut käytettyinä pojalle parit muut haalarit ja myynyt ne ostamallani hinnalla vuoden myöhemmin. Joten edullisiahan ne ovat. :D Mä siis ostan aina silloin tällöin muutamia me&i-vaatteita, sellaisia, joista satun tykkäämään. Mutta ilman suuria tunteita. :)

    Tämä on mukava blogi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eli lisätään vielä yksi ryhmä: Neutraalit. Suhtautuvat tähän merkkiin yhtenä muiden joukossa ilman suuria ihastuksia tai vihastuksia. :) Kiitos lisäyksestä! ;)

      Ja kiitos blogikehusta, lämmittää mieltä! :)

      Poista
  4. Hah, loistokirjoitus! Näinhän se menee. Mä olen jotain ihastuneiden ja kyllästyneiden väliltä. Eniten ehkä ärsyttää, kun näitä vaatteita tulee joka saaren notkelmassa vastaan...Toisaalta taas pidän noista äitien housuista, eiköhän niitä tule taas tilattua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siellä ollaan siis aika samoilla linjoilla kuin täälläkin! :) Ja äitien housut on oikeasti hyviä.

      Tuo että ihan kaikilla on jotakin, kertoo siitä, että joku ilmiö on jo menossa ohi... Siis yleensä näin. Katsotaan kuinka käy me&i:n kohdalla. :)

      Poista
  5. Olen samaa mieltä, että joutaisivat uudistua! Nuo kuosit on niin nähty!

    Huomenna olisi mullakin miikkarikutsut ystävän luona, mutta voi olla, etten tämän sairaustilanteen vuoksi pääse menemään. Uusi mallisto on tosi ankea, joten eipä haittaa (paitsi, että siinä naisporukassa on ihan mukava rupatella). Ainoa asia, jonka puolesta liputan, on aikuisten joogapäntsit! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aikuisten joogapantsit on hyviä, ja olisin halunnut mustina sellaiset collegepantsit - mutta pöh, ne olikin tänä keväänä siniset. :/

      Tuo naisporukassa rupattelu onkin kutsujen parhaita puolia! :)

      Poista
  6. Mä kuulun varmaankin niihin Ihastujiin...en vaan kauheasti itselleni niitä osta, mutta tietyt otan lapsille, en kuitenkaan koko mallistoa. Jälleenmyynti tietoa minulla ei sen kummenpaa ole kuin että myyn ne eteenpäin siisteinä,ehjinä vielä jonkun muun käytettäväksi sopuhintaan (haalarit 20e ja T-paidat 10e)...en havittele niitä maitajamantuja niinkuin moni Meandi-fani tekee...tai en kyllä säästelekkään niitä kaapeissa...eteenpäin ja uutta tilalle kun pieneksi menee..

    Uusimmasta mallistosta lähtee T-paitaa ja tunika nuorimmalle koululaiselle (mikäli tykkää siitä).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä minäkin bongasin nyt yhden kivan kuosin, se valkopohjainen traffic. Harmi kun meillä ei enää käytetä bodeja... :/ Itselleni saatan tilata jotakin, jos livenä nähtynä ja soviteltuna miellyttävät. :)

      Poista
  7. Olen varmaan ihastuja :D monen monta vuotta tykännyt, olisiko sieltä 2007 vuodesta alkaen aina jotain mallistosta meille tullut :) itse tykkään että varsinkin naistenvaatteet ovat uudistuneet paljonkin, alussa ne oli lähinnä semmoista "mammatyyliä" ja retroja kuvioita mutta nyt ovat hyvinkin kauniita ja naisellisia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin olen kutsuilla käynyt ja aina jotakin tilannut jo vuodesta 2009. Itse olen myös ainakin ollut ihastuja. :) Enää en vaan ole niin varma. :/

      Tuo on totta, naisten vaatteet ovat menneet hyvään suuntaan ja minullakin on niitä muutamia ollut! :) Esimerkiksi noita farkkuja, joita oli viime syksynäkin, voin suositella.

      Poista
  8. Minäkin olen suonut ajatuksia me&i:lle. Pari vaatetta on ollut, mutta olen kylmä. Ei ne ole ikinä oikein iskeneet ja samaa laatua ja tyyliä on saanut Lindexiltä edullisemmin.
    Olen samaa mieltä yhteisöllisyydestä: täällä maalla yleensä ottaen paheksutaan kalliimpia lastenvaatteita, mutta kaikkien on sosiaalisesti hyväksyttyä ostella kuitenkin me&i:ta. Se on kiehtovaa ja lievästi ärsyttävää. Kotimyyntikonsepti toimii tässä mielessä tosi hyvin: siten miikkarit ovat olleet kaikkien ulottuvilla. Monet kun eivät selaile muuten lastenvaatteita netistä.
    Eli joo, yhteisöllisyyttä, laumahenkeä. Eikä sillä, että siinä mitään pahaa olisi, onhan mullakin täällä netissä te muut pöpit viiteryhmänä. miikkarit ei vaan nappaa yhtää. Niissä on aina sitä ruskeeta ja sitä en kestä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kotimyynti taitaa näissä tosiaan olla se salaisuus. Hienosti kiteytetty siellä muutenkin. :) Tosiaan minustakaan me&i-hömpötyksessä ole mitään pahaa (eikä missään muussakaan lastenvaatehömpötyksessä, sellainen hömpöttäjä olen itsekin), mutta se on kiehtovaa miten just yksi merkki on tullut niin suosituksi Suomessa. Käsittääkseni Ruotsissa ei ole vastaavaa sekoamista ollut (?).

      Poista
    2. Lastenvaatteiden markkinoinnista tulee muutes ekana mieleen Reima, jonka markkinointi on ottanut selkeesti uuden suunnan. Seuraan sitä mielenkiinnolla!

      Poista
    3. Joo, Reimalla tuntuu puhaltavan uudet tuulet, tuo kevätmallistokin oli niin kiva! :)

      Poista
  9. Täällä yksi kylmä :) Ihanaa analysointia siellä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D Lasten päikkäriaika kuluikin me&i-analysointiin...

      Poista
  10. HYVÄ KIRJOITUS. KUULUN EHDOTTOMASTI KYLLÄSTYNEET RYHMÄÄN. KUOSIÄHKY TULLUT JO. TOSIN ITSELLE SAATAN JOTAIN YKSINKERTAISTA SIELTÄ LÖYTÄÄ, MUT EI ENÄÄN KUVIOKUOSEJA. OON LASTENVAATTEIDEN OSALTA SIIRTYNYT TOSIAAN POPIIN, JOSSA LAAJA VALIKOIMA JA MONENLAISTA TYYLIÄ. MELKEIN ITTEÄKIN ÄRSYTTÄÄ KUN TUNNEN JO KILOMETRIEN PÄÄHÄN KAIKKI MIIKKAREIDEN KUOSIT, JOITA VUOSIEN SAATOSSA ON OLLUT. OON MYYNYT SUURIMMAN OSAN KAAPEISTA JO POIS. JOS JOKU KUTSUU KUTSUILLE NIIN TOKI MEEN KATTOO, MUT HULLAANTUMISTA TUSKIN AIHEUTTAA.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä taas olen Meandi-sarjassa kyllästyneissä, mutta samaa Popissa, joka on jo mennyt menojaan sekin. Aikuisten vaatteta ostin viime kutsuilta, ovat olleet kovassa käytössä.

      En suosittele Meandille uudistumista totuttua enempää, sillä uusia ihastujia ja faneja tulee sitä mukaa kun lapsia syntyy.

      Poista
    2. ^ No voit olla oikeassa, ettei me&i:n välttämättä kannata liikaa uudistuakaan. Vanhat asiakkaat kyllästyvät, mutta tuleehan niitä uusia koko ajan.

      Taikan kanssa olen samoilla linjoilla, että hullaantumisvaihe tuli ja meni jo. Popista tykkään mutta sekään ei aiheuta hullantumista. :)

      Muuten Tukholmassa kaikilla ruotsalaistaaperoilla näytti olevan viime kesänä poppia, ja laiva tietysti taas oli täynnä suomalaislapsia miikkareineen... ;)

      Poista
  11. Mä oon yhtä ihastunut kuin kaikkeen muuhunkin;D Mietin usein, että miksi en vois olla hulluna johonkin merkkiin? Tää on kallista ja tilaavievää, kun tykkään iiiihan hulluna kaikista merkeistä D:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh! :D No on täälläkin ilmassa ihastusta aika moneenkin eri merkkiin... :) Mutta kivoja juttujahan teillä lähti tilaukseen, mitä katselin blogistasi. Tytöille olisikin ollut mielestäni kivempia juttuja kuin pojille.

      Poista
  12. Todella mainio kirjoitus ja ihania kommentteja:)
    Itse kuulun viimeiseen kyllästyjät -ryhmään. Kuosit ja mallit on NIIN nähty, meillä oli ekat Me&I:t 2008 ja kovin kauas siitä ajasta ei kuosien suhteen ole merkki päässyt. No good. Kuosien junnaamisen lisäksi minulla henkilökohtaisesti ällöttää se, että merkin vaatteita on ihan jokaisella nykyään. En ymmärrä niiden "statusarvoa" (minusta esim. 25e paita ei edes ole kovin kallis), eivätkä ne minusta missään tapauksessa ole juhlavaatteita, vaikka niitä paljon lapsilla näkee esim. koulun joulujuhlissa tms. tilaisuuksissa.
    Ainoa, mihin olemme nuorimmaisen kanssa kiintyneet ja niitä on pakko tarhahousuiksi taas tilata, ovat puffy velur/terry pantsit, ei ole sen parempaa mallia hoikalle lapselle vielä löytänyt:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meilläkin oli viime keväänä tuollaiset froteehousut, mutta nepä menivät toisella käyttökerralla pilalle, kun esikoinen kaatoi niille kynsilakkaa... :/ Mutta samaa mieltä, hyvä malli hoikalle lapselle!

      Minustakin kuoseihin saisi tulla kyllä uudistusta, samoin värimaailmaan. Jotenkin tunkkainen tämän kevään värimaailma!

      Ihanaa, että melkein joka "ryhmään" kuuluvien kommentteja on tullut! Kiva lueskella erilaisia näkökulmia.

      Poista
  13. Taidan olla himpun kyllästynyt? Olen myynyt meidän Me&I- hyllyjä tyhjiksi, jotain vielä on mutta nekin kesän tullen saa naputella myyntiin - ehkä jätän jotain pientä kivaa muistoksi kuitenkin.
    Tässä uusimmassa toi keltainen Traffic on "varmaan tilattava" ja jos se olisi ollut piponakin niin se ois ollut kiva. Ne long rise sweatpantsit tarkastan livenä eli kutsuja on sadellut aika monta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se traffic oli kyllä aika kiva! :) Vielä kivempi oli se valkopohjainen, mutta siitäpä ei ollutkaan kuin se body. :/ Sellainen valkopohjainen traffic-pipo olisi ollut huippu!

      Poista
  14. Just löysin tänne nyt kun lapset olleet sairaana ja mulla aikaa.... Ja avoimessahan me nähdään ihan livenä!

    Mä taidan olla aloittelija tai jotain. Uudesta mallistosta tuskin lapsille tulee mitään mutta ehkä mulle jotain.

    Terkuin Brunon ja Kiiran mamma

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehhee, harrastukseni alkaa siis paljastua... ;)

      Mun täytyy nähdä nämä kyllä livenä, niin katson löytyiskö jotain kivaa. :)

      P.S. Me mennään tänään avoimeen mutta ensi viikolla yritetään vältellä kun meillä on loppuviikosta pieni reissu tiedossa. Ettei vaan saataisi mitään kammottavaa pöpöä. Mutta nähdään siellä Blingo-kutsuilla, jos pääset tulemaan. ;)

      Poista